Reivindicacions del professorat de Formació Professional


26 May, 2025

El professorat que imparteix cicles formatius de Formació Professional (FP) reclama millores que afavoreixen no només les seves condicions laborals, sinó també la qualitat de l’ensenyament i una millor inserció laboral de l’alumnat.

Institut TIC de Barcelona

Institut TIC de Barcelona

 

Millores salarials

Cal millorar els salaris del professorat de FP: una millor retribució aporta estabilitat i motivació docent. I s'han de reduir també les ràtios a les aules, sobretot en tallers i laboratoris, per poder atendre millor l’alumnat i millorar l’aprenentatge pràctic.

Formació i actualització docent

És necessari oferir formació contínua i específica en tecnologies i metodologies actuals perquè el professorat estigui al dia i pugui preparar millor l’alumnat per al món laboral. La formació del professorat ha de tenir reconeixement en la seva carrera professional: això incentiva la millora constant i la innovació educativa.

Recursos i infraestructures

Els centres han d’estar dotats amb tecnologia i materials actualitzats o amb simuladors perquè l’alumnat pugui formar-se amb eines similars a les del món laboral.

Reconeixement i participació

Cal reconèixer socialment i institucionalment el valor del professorat de FP perquè això contribueix a dignificar la seva tasca i reforça la imatge de la Formació Professional. El professorat ha de participar en el disseny dels currículums i les polítiques educatives per garantir una formació més realista i adaptada a les necessitats socials i laborals.

Reducció de la burocràcia i reconeixement del temps de treball

S’ha de reduir la càrrega administrativa del professorat perquè pugui dedicar més temps a l’ensenyament i acompanyament de l’alumnat. Cal valorar el treball no lectiu com la preparació de classes, l’avaluació o la coordinació de pràctiques perquè tot aquest temps també contribueix a la qualitat educativa

Connexió amb el món laboral

S’han de promoure convenis amb empreses i estades formatives per al professorat perquè els alumnes rebin una formació més aplicada i els docents coneixen millor la realitat professional. Cal actualitzar els continguts dels cicles periòdicament perquè estiguin alineats amb les necessitats reals del mercat laboral i millorin l’ocupabilitat de l’alumnat.

Millora de la FP Dual

Cal definir amb claredat les funcions dels tutors de centre i d’empresa; la coordinació entre tutors ha de ser efectiva per tal que les pràctiques que realitza l’alumnat siguin realment efectives. És necessari compensar econòmicament la dedicació extra que implica la FP Dual per garantir el seu correcte funcionament i una millor atenció a l’alumnat.