Cada vegada més mestres i professores asseguren que la desigualtat entre homes i dones no és només una qüestió estadística, sinó una realitat palpable dins les escoles. La manca de reconeixement professional, els rols de gènere encara arrelats i la poca atenció institucional estan fent créixer els conflictes a les aules i incrementant l’estrès emocional del professorat femení. Segons ANPE, aquest biaix “afecta directament la convivència i el benestar del conjunt del claustre”.
Durant una jornada sobre polítiques europees d’igualtat celebrada a Barcelona, diverses docents van coincidir a assenyalar que les dones continuen tenint més dificultats per exercir autoritat a l’aula. “Sovint se’ns associa amb la paciència o la cura, però costa que se’ns reconegui com a figures de referència o de lideratge”, explicava una professora de Secundària. “Això fa que les nostres decisions siguin més qüestionades i que la gestió del dia a dia sigui més feixuga.”
El sindicat denuncia que aquesta “càrrega emocional i invisible” encara no es contempla ni en la formació inicial dels mestres ni en els plans institucionals de convivència. Per això, ANPE demana incorporar la perspectiva de gènere en els protocols dels centres i reforçar la formació del professorat en matèria d’igualtat i gestió emocional.
Una escola que reflecteixi la igualtat que vol transmetre
“El sistema educatiu ha de ser un motor de transformació social”, va recordar el president d’ANPE Catalunya, Joaquim Pintado. “Si les mestres i professors treballen en condicions desiguals, és impossible transmetre valors d’equitat real als alumnes. Les institucions han de reconèixer aquest problema i dotar-lo de recursos.”
La trobada va posar de manifest que promoure la igualtat va més enllà dels continguts curriculars: ha d’impregnar l’organització dels centres i la salut emocional del personal docent. ANPE proposa que els plans d’igualtat siguin obligatoris i incorporin indicadors que permetin avaluar-ne l’impacte en la convivència escolar. “Les lleis són necessàries —va concloure Pintado—, però només tindran sentit si arriben a les aules i milloren realment el dia a dia de qui educa.”