- La normativa estableix l'ensenyament de les llengües a partir de la realitat sociolingüística del centre i no de paràmetres numèrics, proporcions o percentatges
- Els centres elaboraran els seus projectes lingüístics d’acord amb les necessitats educatives i a la diversitat cultural i lingüística; i el Departament en validarà l’adequació a la norma
El Govern ha aprovat avui el Decret Llei pel qual es fixen els criteris aplicables a l’elaboració, aprovació i revisió dels projectes lingüístics dels centres educatius, per tal d’establir l’organització de l’ensenyament i ús de les llengües en cada centre. Un Decret que estableix que és el Departament d’Educació qui assumeix la responsabilitat sobre la legalitat dels projectes lingüístics de tots els centres. La normativa també estipula que l’ensenyament de les llengües als centres s’ha de dur a terme a partir de l’anàlisi de la realitat cultural i lingüística de cadascun dels centres, i no pas d’acord amb percentatges.
La Llei d’educació de Catalunya determina que els centres públics i els centres privats sostinguts amb fons públics han d'elaborar, com a part del projecte educatiu, un projecte lingüístic que emmarqui el tractament de les llengües al centre. Aquest projecte ha d’incloure els aspectes relatius a l’ensenyament i l’ús de les llengües.
La realitat heterogènia dels centres del sistema educatiu català s’ha de tenir en compte a l’hora de fixar els criteris el tractament de les llengües. Els projectes lingüístics han de considerar criteris objectius com: l’entorn sociolingüístic del centre, els objectius de normalització lingüística del català i de l’aranès a l’Aran, el respecte a la diversitat cultural i lingüística de l’alumnat, i els nivells de coneixements lingüístics de l’alumnat, acreditats en les avaluacions i proves, tot mantenint el català com a centre de gravetat del servei públic educatiu de Catalunya.
El Decret llei fonamenta l’organització de l’ensenyament i ús de les llengües en els següents criteris:
- L’Estatut d’Autonomia, la Llei de Política Lingüística i la Llei d’Educació de Catalunya.
- La garantia que l’alumnat assoleixi el domini oral i escrit del català i del castellà en acabar l’etapa obligatòria.
- L’anàlisi de l’entorn sociolingüístic dels centres i dels objectius de normalització lingüística per garantir l’eficàcia dels projectes educatius i lingüístics.
- La inaplicació de paràmetres numèrics, proporcions o percentatges en l’ensenyament i l’ús de les llengües.
Elaboració i validació dels projectes lingüístics
Per dur a terme tot el procés, el Departament facilitarà l’assessorament necessari als centres per l’elaboració, aprovació o revisió dels seus projectes. Els centres elaboraran el projecte lingüístic que emmarqui el tractament de les llengües al centre mitjançant les estratègies educatives i els recursos didàctics per assolir les competències lingüístiques.
La seva elaboració ha d’adequar-se als criteris del Decret llei –marc legal, anàlisi de l’entorn, garantia d’assoliment de les llengües per part de l’alumnat, i absència de percentatges-. Al territori de l’Aran, els projectes hauran de tenir en compte l’aranès com a llengua pròpia.
El projecte es revisarà i modificarà, si s’escau, en funció del coneixement oral i escrit i de l’ús de les llengües que l’alumnat acrediti en les diferents etapes educatives. Aquesta revisió es farà mitjançant proves i avaluacions periòdiques, tant internes com externes, en períodes no superiors als dos anys. El Departament d'Educació, en un màxim de 30 dies, validarà si el projecte s’adapta a normativa i, en cas contrari, n’instarà a la modificació.
Per això, el Departament d’Educació ha fet arribar, tant als centres educatius públics com als centres educatius privats sostinguts amb fons públics, les instruccions per als centres educatius sobre l’ensenyament i ús de les llengües oficials.
Aquestes instruccions, acompanyades del suport de la Inspecció d'Educació, han de permetre que els centres educatius apliquin el nou Decret, que atribueix al Departament la responsabilitat de validar la legalitat dels projectes lingüístics que aprova.