Documents d'organització i gestió del centre
Novetats generals i justificació
Els Documents per a l'organització i gestió dels centres (DOIGC) per al curs 2025-2026 introdueixen canvis respecte al curs actual. En aquest espai s’indiquen aquests canvis agrupats en els quatre àmbits. Els canvis incorporats per al curs 2025-2026 responen als objectius següents:
- Actualització i alineació amb la normativa vigent, tant estatal com autonòmica (LO 3/2022, RD 659/2023, Decret 171/2022, Decret 91/2024, Ordre EDF/60/2025).
- Modernització i desburocratització de la gestió educativa, promovent l'ús d'eines digitals, la transparència i la traçabilitat.
- Millora de l'educació inclusiva, amb l'ampliació de figures, recursos i estratègies per a la igualtat d'oportunitats.
- Impuls decidit a la innovació educativa, regulada normativament i amb indicadors específics de seguiment i impacte.
- Enfortiment del suport a la tasca docent, amb orientacions curriculars, reconeixement de la participació i flexibilitat organitzativa.
- Resposta efectiva a les necessitats emergents dels centres i del context social, consolidant un sistema educatiu català més equitatiu, eficaç i transformador.
L'objectiu és garantir la legalitat, la coherència i la millora contínua del sistema educatiu català, i respondre a les necessitats emergents dels centres i de la societat.
Novetats en l'àmbit Projecte educatiu de centre
Documents de gestió i innovació
Canvis principals:
- Actualització normativa i integració del Pla de millora d'oportunitats educatives (PMOE PROA+).
- Inclusió de mesures de convivència derivades del pla “Les escoles lliures de violències" i del Registre de Violències contra l'Alumnat (REVA).
- Nova regulació de la innovació educativa: certificació anual per crèdits, convocatòries bianuals, i avaluació i transferència sistemàtiques segons la nova Ordre d'innovació.
- Inclusió a la programació general anual (PGA) d'estratègies per a la millora de resultats en competència matemàtica i competència lingüística.
- Pel que fa als programes d'innovació educativa s'han establert nous indicadors per a la seva avaluació.
- Creació de tres programes nous d'innovació: Centres referents d'educació inclusiva; De centres d'educació especial (CEE), a proveïdors de serveis i recursos (CEEPSIR) i "Fes el clic".
- La certificació en innovació educativa passa a ser anual per als participants (sempre cal que la memòria anual de centre n'avaluï positivament la participació).
- La implicació en programes d'innovació educativa té un reconeixement de 50 hores (5 crèdits) per a la coordinació i de 40 hores (4 crèdits) per a la participació.
Justificació: Compliment de la normativa, reforç de la transparència, la participació i la millora contínua.
Novetats en l'àmbit Currículum
Formació professional (FP)
Canvis principals:
- Implantació total de la Llei de formació professional (LO 3/2022): tots els cicles i cursos d'especialització s'adapten a la nova estructura modular, amb FP dual obligatòria i eliminació del mòdul específic de formació en centres de treball (FCT), que s'integra als mòduls professionals.
- Creació obligatòria de mòduls professionals optatius en tots els cicles: un de 99 hores o bé dos, de 66 i 33 hores. Possibilitat d'oferir tres mòduls de 33 hores amb autorització.
- Actualització dels cursos d'accés i preparació a cicles segons el RD 659/2023, amb nous criteris d'avaluació i desplegament complet del pla d'estudis.
- Actualització del consell orientador dels cicles formatius de grau bàsic.
Justificació: Compliment i adaptació a la normativa estatal (LO 3/2022 i RD 659/2023), millora de la coherència entre formació acadèmica i laboral, flexibilitat curricular i eficiència administrativa.
Batxillerat
Canvis principals:
- Eliminació de les referències als àmbits. Totes les referències es fan per matèries, sense possibilitat d'agrupar-les per àmbits
- Obligatorietat d'oferir la segona llengua estrangera a segon de batxillerat.
Justificació: Compliment normatiu (Decret 171/2022).
Educació bàsica (primària i ESO)
Canvis principals:
- Recomanació d'utilitzar hores de gestió autònoma per reforçar llengües i matemàtiques en centres amb marge de millora .
- Publicació d'unes orientacions i concrecions curriculars per a matemàtiques i llengües que es poden consultar-se al web El nou currículum. Una oportunitat per aprendre amb sentit.
- Inclusió d'un pla de protecció civil obligatori per a l'alumnat de 3r i 4t de primària. El pla consisteix en una formació de 10 hores per als docents i en la dedicació de tres sessions de tutoria en cada curs per tractar temes de protecció civil.
Justificació: Resposta a necessitats detectades en resultats i compliment de normativa de protecció civil.
Ensenyaments esportius, artístics i adults
Canvis principals:
- En ensenyaments esportius, s'ha detallat la relació de mòduls que cal superar abans de l'FCT, la distribució d'hores i la protecció de riscos laborals..
- En ensenyaments artístics superiors, s'ha modificat la prova de maduresa i s'ha regulat el trasllat d'expedient dins l'espai europeu d'educació superior (EEES).
- En formació d'adults, adaptació al Decret 91/2024 sobre règim lingüístic, actualització de cursos d'accés i flexibilització d'oferta educativa.
Justificació: Adaptació a la nova normativa sectorial i millora de la qualitat i equitat educativa.
Novetats en l'àmbit Gestió de centre
Digitalització i arxiu electrònic
Canvis principals:
- Obligació reforçada de digitalitzar i custodiar tota la documentació interna i de personal mitjançant eines específiques (eCENTRES i Esfer@).
- Gestió electrònica de les autoritzacions d'ús d'espais i materials, amb criteris de traçabilitat i seguretat jurídica.
- Incorporació de nous apartats sobre protecció de dades, supervisió de recursos digitals i ús de la IA.
Justificació: Compliment de la normativa d'administració electrònica, eficiència i seguretat de la informació.
Gestió econòmica
Canvis principals:
- Ús obligatori al pressupost del centre dels codis finalistes que ha definit el Departament per a les aportacions de les famílies.
Justificació: Desburocratització, modernització administrativa i optimització dels processos de gestió.
Gestió acadèmica i administrativa
Canvis principals:
- Reforç de l'ús del Registre d'alumnes (RALC) per registrar dades específiques (NESE) i millora de la coordinació amb altres aplicacions.
- Actualització de procediments d'arxiu, beques, reclamacions i protecció de dades.
Justificació: Millora del seguiment de l'alumnat i compliment de la normativa de dades i transparència.
Educació inclusiva
Canvis principals:
- Incorporació de la figura de dinamitzador/a d'educació inclusiva i del Programa de cooperació territorial d'educació inclusiva (PCTEI), amb concreció d'objectius i protocols per a l'alumnat d'infantil i d'altres etapes.
- Actualització de la terminologia i optimització dels objectius del PCTEI.
Justificació: Resposta a la demanda social i normativa d'una escola més inclusiva i adaptada a la diversitat.
Normes d'organització i funcionament (NOFC)
Canvis principals:
- Inclusió obligatòria dels criteris per calcular la compensació econòmica per ús social dels espais, tenint en compte serveis addicionals com neteja o energia.
- Regulació excepcional de la participació de famílies en activitats del centre: només membres d'AMPA o que pertanyin a entitats de voluntariat vinculades a l'educació poden actuar com a acompanyants.
Justificació: Transparència, seguretat jurídica i adaptació a la realitat organitzativa dels centres.