Situació de la FP Dual a Catalunya


02 Oct, 2025

La nova ordenació dels ensenyaments de Formació Professional a Catalunya, derivada del desplegament estatal i del Decret 175/2022, s’ha començat a implementar de manera progressiva. L’any passat es va aplicar als primers cursos dels cicles formatius i, enguany, ja arriba també a l’alumnat de segon curs, amb els nous currículums adaptats i l’impuls generalitzat de la modalitat dual.

Les pràctiques de l'alumnat en el punt de mira

Un dels reptes més grans de la nova ordenació és la dificultat per garantir places de pràctiques a tot l’alumnat. La demanda creixent de convenis amb empreses supera sovint la capacitat del teixit empresarial de la zona, i això obliga els centres i, especialment, els Tutors de Pràctiques a fer una tasca ingent de cerca, gestió i negociació. Aquests docents han d’invertir moltes hores en establir contactes, fer seguiment i assegurar que les pràctiques compleixen amb els requisits formatius i legals, sense que sempre es reconegui o compense l’esforç que aquesta responsabilitat implica.

Sobrecàrrega de treball excessiva pel professorat

Aquesta nova organització pretén reforçar el vincle entre centre educatiu i empresa, però en la pràctica està generant algunes dificultats. El professorat constata una sobrecàrrega de feina per les tasques de coordinació, seguiment i documentació que exigeix la dual, sovint sense una compensació clara en hores lectives. El tutor o coordinador de dual ha d’assumir responsabilitats essencials (contacte amb empreses, tutories individualitzades, informes compartits), però la normativa no sempre garanteix temps específic per fer-ho.

Des del sindicat ANPE, volem posar de relleu diverses reivindicacions bàsiques:

  • Dotació horària específica per als Tutors i el reconeixement de figures com el "Gestor FP".
  • Més recursos humans i plantilles reforçades per atendre les necessitats creixents de l’FP i rebaixar les ràtios a les aules.
  • Eines digitals unificades que facilitin el seguiment i redueixin burocràcia; el programari sBID que es fa servir ha quedat molt obsolet.
  • Equiparació salarial de tot el professorat de Formació Professional: malgrat les negociacions i les bones intencions del Departament d'Educació aquesta equiparació salarial continua pendent.
  • Seguretat jurídica i estabilitat normativa, per evitar canvis constants que generen incertesa en els centres.

En definitiva, la nova ordenació obre oportunitats per millorar la qualitat i la inserció laboral de l’alumnat, però cal que vagi acompanyada de mesures reals de suport al professorat i de recursos suficients perquè la FP dual no sigui sinònim de més feina burocràtica, sinó d’una millor formació.