• Noticia nova

Sentències i marc lingüístic actual


03 Abr, 2026

Des d’ANPE volem traslladar un missatge de tranquil·litat a mestres i professorat de Catalunya arran de la recent sentència del TSJC que afecta parcialment el decret sobre l’ús de les llengües al sistema educatiu.

Projecte lingüístic

En primer lloc, és important remarcar que aquesta resolució judicial no modifica de manera immediata el funcionament ordinari dels centres educatius. Els projectes lingüístics de centre (PLC) continuen vigents i són, a dia d’avui, el marc de referència que orienta l’actuació docent dins l’aula. En aquest sentit, la seguretat jurídica del professorat es manté sempre que la pràctica docent s’ajusti al PLC i a les indicacions de l’equip directiu i de l’Administració educativa. El docent no és responsable de definir el model lingüístic, sinó d’aplicar-lo en el seu exercici professional.

Pel que fa a situacions habituals d’aula amb alumnat procedent de fora de Catalunya, el criteri general continua sent mantenir la llengua vehicular establerta pel centre, tot adoptant mesures pedagògiques que facilitin la comprensió i l’acollida de l’alumnat. Aquestes adaptacions poden incloure suports visuals, simplificació del llenguatge o aclariments puntuals en altres llengües, sempre sense alterar el marc general de la classe.

Des d’ANPE recomanem actuar amb criteri professional, coherència amb el projecte de centre i coordinació amb els equips directius. Davant de qualsevol dubte, és convenient seguir les orientacions internes del centre, que són les que ofereixen major protecció i seguretat en l’exercici de la nostra funció docent.