Barcelona, 19 de novembre de 2024. L'últim informe d'ANPE Catalunya sobre el professorat víctima de situacions de conflictivitat reflecteix un augment del 7,9% respecte al curs anterior. Aquest increment es concentra principalment en l'educació secundària (44,6%) i primària (36,6%).
L'informe evidencia una complexitat creixent dels casos de conflictivitat abordats, així com l'impacte que aquests tenen en la salut mental del professorat. En comparació amb l'any anterior, ha augmentat el percentatge de docents atesos pel servei als quals se'ls ha diagnosticat depressió, assolint el 13,4% (enfront del 12,7% del curs 2022-2023). Els nivells d'ansietat es mantenen molt alts, afectant el 69,9% dels casos, i el 16,1% dels docents han rebut baixa mèdica.
Segons la vicepresidenta nacional d'ANPE, Sonia García, "l'alta incidència de problemes associats a la salut mental en el col·lectiu docent està molt vinculada a la sobrecàrrega burocràtica creixent i a la manca de recursos aportats per l'Administració per afrontar els reptes educatius". García ha destacat que factors com els canvis normatius constants, la infradotació de les plantilles docents i de personal d'administració i serveis, les plataformes digitals poc intuïtives i propenses a patir dificultats de connexió, així com la posada en marxa d'un nombre cada vegada més gran de coordinacions i projectes sense consignació pressupostària ni de personal, multipliquen les tasques que ha de realitzar el personal docent i li provoquen estrès i desmotivació.
Tipus de conflictes a l’escola
Aquest deteriorament del benestar emocional dels docents es deu a diversos factors, entre els quals es troben els problemes de convivència, com els conflictes derivats de grups de WhatsApp d'alumnes i pares, rumors i altres situacions conflictives. També hi ha les ràtios massa elevades, que dificulten una atenció adequada i personalitzada, i la manca de recursos materials i humans per afrontar els reptes educatius. A més, la figura del professor no rep el respecte adequat a nivell social, afectant la seva autoritat i motivació. D’altra banda, els docents han d'adaptar-se constantment a canvis continus de legislació, generant incertesa i estrès,
Els docents han de gestionar un excés de responsabilitat, incloent la gestió de sortides fora del centre i la diversitat de problemes de salut i d'aprenentatge dels alumnes. Aquests factors contribueixen a conflictes amb l’alumnat, les famílies i l’Administració. Els incidents més habituals amb l'alumnat i les famílies són, per aquest ordre, les dificultats per impartir classe, les faltes de respecte, les falses acusacions i les amenaces.
Reivindicacions d’ANPE Catalunya
Davant aquesta situació, ANPE Catalunya fa una crida a l'Administració perquè assumeixi la responsabilitat en el suport als docents, advertint que "la figura del coordinador de benestar, fonamental per al benestar emocional i la convivència als centres, segueix sense comptar amb els recursos i la formació necessaris". A més, ha subratllat que, "encara que hi ha marcs normatius que afavoreixen la convivència escolar, aquests no són suficients sense un veritable compromís dels equips directius i de l'Administració".
ANPE Catalunya adverteix que el sistema educatiu necessita "reformes profundes" per millorar la consideració social del professorat a través de campanyes institucionals i garantir el progrés de la societat. En aquest sentit, ha demanat "acords estables que garanteixin la perdurabilitat de la normativa i estimulin els professionals reconeixent els seus mèrits". És imprescindible legislar un Estatut Docent que contempli els drets i deures del professorat, la seva valoració i la seva dignificació davant la societat, i en què s'articulin mesures que retornin l'autoritat al docent i s'estableixin les bases d'una veritable carrera professional que faci la docència més atractiva i motivadora.
ANPE Catalunya exigeix una inversió més gran en educació que permeti abordar necessitats com la reducció de les ràtios d'alumnat-docent per garantir una atenció personalitzada i el reforç de les plantilles docents, així com l'aplicació dels decrets de convivència amb un protocol unificat.
Finalment, proposem la unificació i simplificació de la documentació a realitzar amb més personal laboral encarregat de les tasques burocràtiques per simplificar de la documentació que ha d'emplenar el personal docent. Igualment, reclama la la creació d'entorns virtuals accessibles per al professorat i un augment de les hores de coordinació i acció tutorial per possibilitar que les tasques burocràtiques es facin dins de l'horari de feina.