Diversos informes i testimonis de docents han alertat sobre un preocupant augment de comentaris discriminatoris, bromes racistes i xenòfobes a les escoles i instituts de Catalunya. Aquests comportaments, sovint influenciats per les xarxes socials i els entorns familiars, estan normalitzant els discursos d’odi i generant tensions i polarització a les aules. Aquesta situació afecta especialment els alumnes més vulnerables, com els immigrants i la comunitat LGTBIQ+, posant en risc la convivència escolar.
Per fer front a aquesta problemàtica, experts i centres educatius han proposat diverses mesures. En primer lloc, es suggereix reforçar l’educació en valors a través d’activitats que promoguin el respecte a la diversitat i la inclusió. A més, és fonamental formar el professorat perquè pugui detectar i actuar de manera efectiva davant de conductes d’odi. També es recomana fomentar espais de diàleg crític on els estudiants puguin desmuntar prejudicis i conscienciar-se sobre les conseqüències d’aquests discursos.
Algunes escoles ja han començat a implementar protocols específics per garantir un ambient segur i inclusiu per a tots els estudiants. A Catalunya, la figura del Coordinador/a de Convivència i Benestar (COCOBE) juga un paper crucial en la promoció de la convivència positiva i la prevenció de situacions de risc, com l’assetjament escolar i els discursos d’odi. El COCOBE és responsable de coordinar aquestes accions, però un dels principals reptes és assegurar que tots els centres educatius disposin dels recursos necessaris per aplicar-les de manera eficaç.
Per abordar el problema des de múltiples fronts, alguns instituts han creat comissions de convivència que inclouen la participació d’alumnes i famílies. Aquestes comissions treballen en l’elaboració de plans de convivència amb mesures específiques per detectar i actuar davant de conductes discriminatòries. A més, s’organitzen tallers de sensibilització sobre diversitat, xenofòbia i LGTBIQ-fòbia, i s’implementen protocols d’intervenció ràpida, com el "Protocol per a la prevenció, detecció i intervenció de situacions d’assetjament escolar" del Departament d’Educació, que també abasta casos d’incitació a l’odi.
La resposta educativa és clau per aturar l’expansió d’aquestes ideologies a les aules i garantir un entorn d’aprenentatge segur i respectuós per a tots els estudiants.