Coincidint amb l’inici del nou curs escolar, ANPE fa una crida a la comunitat educativa perquè treballi activament en la superació dels estereotips de gènere que encara condicionen l’elecció d’estudis i professions. El sindicat recorda que les nenes continuen mostrant menys interès per les carreres STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), no pas per manca de capacitat, sinó per barreres socials i culturals.
“Encara avui persisteix la idea que les matemàtiques o l’enginyeria són ‘cosa de nois’. Això, sumat a la manca de referents femenins visibles, fa que moltes alumnes no s’imaginin a si mateixes en aquests àmbits”, ha assenyalat ANPE en un comunicat.
La importància dels models femenins
El sindicat destaca la importància de presentar a les aules models femenins que han tingut un paper clau en la història de la ciència i la tecnologia, així com de fomentar projectes i metodologies que connectin els continguts amb aplicacions pràctiques i socials. “Quan les nenes veuen dones que lideren projectes científics o tecnològics, creix la seva confiança i la seva vocació. Les escoles tenen un paper fonamental en aquest canvi de mirada”, subratlla ANPE.
De cara a aquest nou curs, ANPE reafirma el seu compromís amb una educació que garanteixi igualtat d’oportunitats i que ajudi a despertar vocacions científiques i tecnològiques entre les alumnes. “Trencar estereotips no és només una qüestió de justícia, sinó una necessitat per al futur: la societat necessita tot el talent disponible per afrontar els reptes que venen”.