ANPE reclama al Ministeri d'Educació que lideri, coordini i financiï la renovació dels centres educatius públics no universitaris a Espanya, molts dels quals tenen més de 70 anys d'antiguitat i presenten deficiències importants. Tot i que no hi ha un inventari estatal actualitzat sobre l'estat de les infraestructures educatives, ANPE considera essencial elaborar-ne un per detectar prioritats i actuar amb criteri.
Tot i l'esforç del professorat i de la comunitat educativa, l'estat dels edificis condiciona la qualitat de l'ensenyament. Aspectes com la digitalització, l'accessibilitat, la salut, la inclusió, l'eficiència energètica o l'adaptació al canvi climàtic exigeixen intervencions globals i planificades. Per això, l'organització defensa que sigui l'Estat qui assumeixi aquesta responsabilitat amb una visió estratègica i equitativa per tot el territori.
L’article també denuncia que les altes i baixes temperatures a les aules afecten greument alumnes i docents, i recorda que el compromís del Ministeri, anunciat el 2022, d’invertir 200 milions en climatització de centres no s’ha complert. A més, del fons europeu PIREP, només una petita part (165 milions d’un total de 1.080) s’ha destinat a edificis educatius, i en algunes comunitats no s’hi ha destinat cap import.
Finalment, ANPE insisteix en la necessitat d’un pla estatal amb finançament suficient per modernitzar les escoles i garantir una educació pública de qualitat, segura i adequada als reptes actuals i futurs.