Afilia't Eleccions sindicals El defensor del profesor Formació Concurs de trasllats Oposicions Oferta d'ocupació pública Borse de treball


Aprofundiment en la morfologia, sintaxi i lèxic de nivell superior de la llengua catalana

ON LINE  (60 hores)

DESCRIPCIÓ

 

El curs “Aprofundiment en la morfologia, sintaxi i lèxic de nivell superior de la llengua catalana” té com a principal objectiu fomentar l’ús correcte de la llengua catalana entre tots aquells docents que, tenint un bon nivell de català, volen aprofundir en la llengua per tal d’adquirir-ne un major domini i coneixement. Per aconseguir aquest objectiu, el curs posa a l’abast de les persones participants materials teòrics i exercicis pràctics que els ajudaran a corregir i millorar el domini gramatical de la llengua i la seva expressió, tant oral com escrita.
El curs, que s’imparteix en modalitat no-presencial, té una durada de 60 hores i està estructurat tot seguint una metodologia activa, participativa i constructivista, en què la participació dels alumnes en la realització de les tasques i als fòrums de discussió té una importància cabdal; en aquest sentit, es requerirà a les persones participants que es comuniquin regularment de forma oral i escrita amb el formador, que farà el retorn corresponent a les tasques lliurades.
Malgrat que els participants ja dominen la llengua al moment d’iniciar el curs, durant la seva realització tindran accés a tota una sèrie d’eines teòriques i pràctiques amb què podran aprofundir en la interconnexió de l’aprenentatge de la llengua catalana amb els continguts significatius i contextualitzats, de cara a, d’una banda, reforçar els seus coneixements actuals i, de l’altra, aprofundir en el domini de la llengua catalana.

OBJECTIUS

L'objectiu clau del curs és dotar a les persones participants de les eines necessàries per assolir una major fluïdesa oral i un coneixement més profund de la llengua catalana, perquè la puguin emprar a l’aula amb un alt nivell de correcció, utilitzant el vocabulari escaient a la matèria pròpia de cadascú (llenguatge científic, tècnic, literari, inclusiu, etc.), i incrementin alhora la seva competència lingüística. Així mateix, les persones participants aprendran a distingir els punts clau per a un domini de la llengua catalana en qualsevol situació de comunicació, tant oral com escrita; no es tracta només d’expressar-se correctament, sinó de la millor manera possible. Per assolir l’objectiu esmentat anteriorment es potenciarà, entre altres aspectes, que les persones participants: 1. Dominin la normativa ortogràfica i gramatical vigent. 2. Coneguin els diversos tipus de text escrit i sàpiguen utilitzar el registre més adequat a cada situació d'expressió escrita. 3. Es comuniquin oralment de manera òptima a cada situació d'expressió, fomentant el treball en grup i les destreses comunicatives, com ara llegir, escoltar, parlar i escriure. 4. Incorporin de forma natural la variant dialectal que els és familiar, mantenint així mateix un nivell alt de qualitat en l’ús de la llengua catalana.

CONTINGUTS

Els continguts del curs són els següents:
1. (10h) Coneixements teòrics i pràctics del sistema lingüístic: repàs i aprofundiment de l’ortografia, la morfologia, la sintaxi i el lèxic, a través de materials teòrics i exercicis pràctics sobre les regles generals i particulars de la llengua catalana; entre altres, es treballaran els següents continguts:
a. Els signes de puntuació.
b. Els pronoms febles.
c. Els accents diacrítics.
d. Ús del guionet.
2. (20h) Expressió oral: bon ús dels elements de cohesió i coherència, repertori lingüístic, claredat, fluïdesa, correcció lingüística, control del vocabulari i precisió; entre altres, es treballaran els següents continguts:
a. Les vocals neutres.
b. Esses sonores i esses sordes.
c. Els sons especials de les lletres g, j i x.
d. Entonació de les frases.
e. Tècniques d’oratòria per captar l’atenció de l’audiència.
3. (20h) Expressió escrita: anàlisi de les propietats textuals (adequació, coherència, correcció i variació) i elaboració de textos escrits de diverses tipologies; entre altres, es treballaran els següents continguts:
a. Tipus de text; expressions més adients a cadascun.
b. La importància d’un bon esquema previ.
c. Ús de mots connectors per a una sòlida estructuració del text.
d. La concordança de gènere, nombre i de temps verbal.
4. (10h) Lectura de textos complexos: correcció i interpretació crítica i resum de la informació; entre altres, es treballaran els següents continguts:
a. Selecció dels mots més adients a cada situació de comunicació.
b. Anàlisi d’alternatives de redacció.
c. Selecció i interpretació de la informació més rellevant.

.

 

Professor: Francesc Rossell